hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > ایلام| تأخیر در برداشت محصولات به دلیل نبود کمباین

ایلام| تأخیر در برداشت محصولات به دلیل نبود کمباین

چند هفته از آغاز فصل محصولات کشاورزی در ایلام می‌گذرد اما تعداد کمباین‌ها در بیشتر شهرستان‌های این استان به‌اندازه کافی نیست و با توجه به آتش‌سوزی‌های متعدد در منطقه لازم است تا مسئولان به فکر کشاورزان و مردم منطقه باشند و علاج واقعه را قبل از وقوع کنند.

به گزارش تسنیم؛ فصل برداشت محصولات کشاورزی، فصل به نتیجه رسیدن یک سال تلاش و چشم‌انتظاری دستان پینه‌بسته و چهره‌های سوخته در گرمای سوزان زنان و مردانی است که در انتظار نتیجه تلاش خود لحظه‌شماری می‌کنند اما این انتظار و چشم‌انتظاری در استان ایلام برای کشاورزان ایلامی آبستن حوادثی است که هرروز در گوشه و کنار استان ایلام شاهد آن هستیم و آن «آتش‌سوزی مراتع و مزارع» است.

کشاورز ایلامی شب و روزش را با اضطراب و ترس می‌گذراند که مبادا کبریتی روشن شود و یا فیلتر سیگاری رنج یک‌ساله‌اش را بر باد دهد و سوختنش را به نظاره بنشیند و ازاین‌جهت با تمام توان در تلاش است تا محصولش را هر چه سریع‌تر جمع‌آوری کند اما مانع پیشروی او که نیازمند تدبیر به‌موقع مسئولان را می‌طلبد، خودنمایی می‌کند و او را در جمع‌آوری محصول با مشکل مواجه می‌سازد و آن مانع چیزی نیست که به دست کشاورز برطرف شود «نبود و کمبود کمابین در استان ایلام» است. در چرایی این نبود و کمبود سیل اخیر را می‌توان دخیل دانست که به علت تخریب زیرساخت‌ها و پل‌های ارتباطی بین استانی امکان ورود کمابین داران به ایلام را ناممکن ساخته است و از طرفی بی‌توجهی مسئولان مرتبط که علاج واقعه را قبل از وقوع نکرده و یا موضوعی به چالش کشیده نشود و مطالبات عموم نشود برای آن چاره‌اندیشی نمی‌کنند.

مسئولان علاج واقعه را قبل از وقوع کنند

دراین‌ارتباط هادی هاشمی عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی استان ایلام اظهار داشت: با توجه به فصل برداشت محصولات کشاورزی و پدیده شوم آتش‌سوزی که در بیشتر شهرستان‌های استان رخ‌داده است نبود کمباین به تعداد کافی موجب تأخیر در برداشت محصولات کشاورزی شده است. او با بیان اینکه، متأسفانه کشاورزان ایلامی در بیشتر نقاط استان از نبود کمباین به تعداد کافی گله‌مند هستند، افزود: باوجود به اینکه چند هفته از فصل برداشت می‌گذرد اما تعداد کمباین‌ها در بیشتر شهرستان‌ها به‌اندازه کافی نیست؛ که با توجه به آتش‌سوزی‌های متعدد در منطقه لازم است تا مسئولان به فکر کشاورزان و مردم منطقه باشند و علاج واقعه را قبل از وقوع کنند. عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی استان ایلام گفت: محصول گندم و جو حاصل چندماهه زحمت آن‌ها است و لازم است مسئولان ارشد استانی جهت افزایش تعداد کمباین‌هایی این مناطق اقدام نمایند تا کشاورزان قبل از هرگونه آتش‌سوزی بتوانند محصول خود را برداشت کنند.

خروج کمباین‌ها تاریخ 23 خرداد ممنوع است

فیروز جاهی دادستان دره شهر اظهار داشت: با توجه به درخواست مکرر کشاورزان و نیز استعلام از ادارات مربوطه مبنی بر عدم برداشت کامل محصول گندم در دره شهر خروج کمباین‌ها تا تاریخ 23 خرداد از شهرستان ممنوع است. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دره‌شهر افزود: همچنین کشاورزانی که تاکنون اقدام به برداشت نکرده‌اند تا تاریخ 20 خرداد مهلت‌دارند درخواست خود را به جهاد کشاورزی شهرستان برای برداشت اعلام کنند. او گفت: پس از تاریخ اعلام‌شده کمباین‌ها حق خروج داشته و مسئولیت عدم برداشت محصول بر عهده خود کشاورز خواهد بود. فیروز جاهی گفت: هم‌اکنون نیز با پیگیری جهاد کار برداشت در حال انجام بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهلت مقرر گندم شهرستان به‌طور کامل برداشت شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد